mandag 16. september 2013

Vaniljeekstrakt- eksperiment

Fant plutselig på at jeg skulle lage egen vaniljeekstrakt av ingredienser jeg hadde stående,som en skvett Captain Morgan,en flaske Baccardi og 3 brukte vaniljestenger.
Jeg bruker som regel vaniljestengene ca 4 ganger før jeg kaster de,disse hadde jeg kun brukt en gang og dermed ble de "godkjent" for dette lille eksperimentet:-)

Jeg brukte: 
1 lufttett glass (2 dl)
3 vaniljestenger(uten frø) bruk gjerne bare en hel stang med frø.
0,5 dl mørk rom
0,5 dl lys rom
1 ts sukker

Hadde alt i glasset,skrev dato og innhold på en merkelapp oppå glasset,og satte det i kjøleskapet.

Der skal det stå ca 4 uker,regner med det blir både 5 og 6 uker pga de brukte vaniljestengene.

Det skal bli spennende å se om dette virker,om jeg får eksklusiv hjemmelaget vaniljeekstrakt :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar