onsdag 22. februar 2012

Suksesskake..bokstavelig talt!


Dette ble en suksess!
For selv om jeg aldri hadde prøvd meg på en suksesskake før,så hadde jeg jo smakt et titalls forskjellige..
Men...
INGEN slår denne! :-))

Her er oppskriften
 
Bunn :

4 eggehviter
200 gr sukker
125 gr mandler( malte)
125 gr hasselnøttkjerner(malte)

Visp eggehvitene stive og tilsett sukkeret litt etter litt.
Massen skal bli blank og litt seig.
Bland inn den malte nøtteblandingen.

Smør en rund form og dekk den med bakepapir.( 24 cm)

Stek kaken på 175 grader i 45 min.
Avkjøles.

Suksesskrem:

2 dl kremfløte
200 gr sukker
1 vaniljestang( evnt 2 ts vaniljesukker)
4 eggeplommer
250 gr meierismør ( jeg brukte soft flora med havsalt)

Varm opp fløte,sukker og frøene fra 1 vaniljestang til kokepunktet,skal ikke koke.
Visp eggeplommene og spe dem forsiktig i den varme fløten.
La den tykne.
Avkjøl blandingen og visp inn romtemperert smør til en luftig krem.

Dekk den avkjølte bunnen med suksesskremen.

Så er det bare å nyte :-))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar