torsdag 9. februar 2012

Walnut Vanilla Cinnamon Buns


Lekre walnut vanilla cinnamon buns! namm

Grunnoppskriften fant jeg hos Det søte liv , så laget jeg en egen versjon :-)

Her kommer oppskriften :

50 gr tørrgjær (en pk)
3,5 dl melk (jeg brukte ekstra lettmelk)
100 gr margarin
80 gr vaniljepuddingpulver fra Idun (vaniljekakefyll)
2 egg
1 dl sukker
7 dl hvetemel
Store muffinsformer


Smelt smøret i ei gryte
Ha kun på svak varme,slik at det kun er lunkent.

Når smøret har smeltet tilsetter du melken(om du bruker fersk gjær løser du nå den opp i denne blandingen før du går videre.)




Rør inn vaniljepuddingpulveret



Ha så i sammenvispet egg


og  så sukkeret




Ha hvetemel og tørrgjær i en blandebolle,og tilsett den lunke blandingen.


Rør godt inn.

Hvis deigen er for bløt ,tilsett mer mel.
Den skal heller ikke være hard. Det er bedre å ha i mer mel ved utbaking.


Dekk deigen med et kjøkkenhåndkle,og sett deigen til heving på et lunt sted i ca 1 time.


Imens deigen hever starter du på fyllet :-)

Du trenger :
75 gr romtemperert smør/margarin
150 gr brunt sukker
2 ts kanel
100 gr valnøtter (knuses lett)




Når deigen er ferdig hevet,knar du den godt.
Kjevle leiven ut til en firkant.
Smør hele ,dryss over brunt sukker,valnøtter og kanel.




Rull fra ene enden ,slik at du får en lang pølse.
Skjær så i 5-7 cm lange skiver og ha i muffinsformene



Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 15-17 min.

Avkjøles på rist.

Nammm






Kan toppes med melisglasur,eller annen glasur. Men jeg valgte å la være :-))

Nytes best lunkne med en god kopp kaffe ! :-)

1 kommentar: