onsdag 4. september 2013

Mormors Eplekake

Nå står 2 stk eplekaker i ovnen og det dufter himmelsk! Mer presist så dufter det kanel :-)
Oppskriften fikk jeg av min mormor for mange år siden,og den er like god hver gang:-)
Bruker idag norske epler,plukket i mine venners hage på Østsiden av vakre Karmøy.
Eplene var under middels store,så jeg måtte bruke ca 15 epler. 
Noen ganger når jeg lager denne kaken så rasper jeg eplene. Da får en epler i hver bit og kaken blir gjerne litt mer barnevennlig.
Du kan evnt halvere oppskriften og lage cupcakes  el en litt større eplekake. 
Oppskriften er stor,passer til 3 stk 22 " springformer. Passer ypperlig til en langpanne.

Oppskriften er som følger:

335 gr margarin
4,5 dl sukker
4 ts vaniljesukker
3,5 dl melk
6 dl hvetemel
4,5 ts bakepulver
4 egg
8-10 epler

Slik gjør du;

Rør smør,sukker og ca 1 dl melk. Rør hvitt.
Spe med melk,mel,bakepulver og vaniljesukker. Fortsett til det blir en jevn røre.
Rør til slutt i 4 egg.
Skrell eplene,skjær i skiver evnt rasp de.
Fordel røren i 3 stk 22" springformer ,langpanne el 2 stk 24" springformer
Fordel eplene ,strø sukker og kanel over og stek midt i ovnen på 175 grader i ca 1 time. 


Server gjerne med vaniljeis el pisket fløte :-)

Bare måtte ha en smaksprøve!! Eplene var så små at de sank rett til bunns,men hva gjør vel det?:-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar