lørdag 5. mai 2012

Vanilje cupcakes med Whipped vanilla bean frosting ( fra Love,Manuela)

Oppskriftene jeg har brukt her kommer fra boken Love,Manuela..
 Bloggen til Manuela er Passion 4  baking ,og er min yndlingsblogg!

Vanilje cupcakes :

12 cupcakes

100 gr smør (temperert)


1,5 dl sukker

1 ts SP (sponge cake stabilizer,kan sløyfes)



2 egg (tempererte)


2,5 dl hvetemel


3/4 ts bakepulver



2 dl kremfløte


1 ts vaniljeekstrakt (evnt -sukker)


Forvarm ovnen til 200 grader

Miks smør og sukker til det blir luftig.
Bland i SP .


Tilsett 1 egg,miks i minst 2 minutter. Tilsett det andre egget og miks like lenge.




Bland mel og bakepulver,sikt det . Gjerne flere ganger for luftigere cupcakes.


Ha mel,fløte og vaniljeekstrakt i bollen.
Bland godt!



Bruk iskremskje el ca 2 ss røre pr form.




Stekes ca 15-20 min.


Avkjøl og dekorer med Whipped vanilla bean frosting,



Whipped vanilla bean frosting

Du trenger:
7 eggehviter
5 dl sukker
frø av 1 vaniljestang

Begynn med å dele vaniljestangen på langs,og skrap ut frøene.


Bruk ei bolle som tåler litt varme,ha alle ingrediensene oppi.


Imens koker du vann i ei gryte.



Ta gryten av platen og sett bollen med ingrediensene oppå.

Miks til alt sukkeret har smeltet,og bruk kun bollen.

visp ca 10 min,til bollen er avkjølt.
Frostingen skal være tykk og luftig,eller "fluffy" som Manuela skriver :-)

Du kan tilsette smak etter ønske,eller bruke den slik den er.
Jeg delte denne porsjonen i 3,vanilje,bringebær og jordbær.

Jeg brukte essenser, og gelefarger fra Wilton.


en knivsodd farge og etpar dråper essens.




Nam sier jeg bare,en fryd for øye og ganen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar